Maleisie 2: Penang (Georgetown) - Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Manja & Gaston - WaarBenJij.nu Maleisie 2: Penang (Georgetown) - Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Manja & Gaston - WaarBenJij.nu

Maleisie 2: Penang (Georgetown) - Langkawi

Door: Gaston

Blijf op de hoogte en volg Manja & Gaston

06 Juni 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Penang (+Manja's B-day)
22 mei, de dag waarop normaal gesproken de wereld op zijn kop staat en het de hele dag feest is! Alleen niet vandaag. Na al deze mooie dagen was het tijd om de Cameron Highlands te gaan verlaten. Lees als: Heel vroeg opstaan, buskaartjes regelen om vervolgens 6 a 7 uur in een bus met een chauffeur met letterlijk 1 oog, over een ontzettende slingerweg van 2500 meter weer naar zeeniveau te gaan. Lees dit als, circa 1000 bochten in een bus vol met kotsende indiers. Niet echt de gedroomde start van een heerlijke verjaardag. Na een lange rit waarin we beide zijn geschud als een martini, geklopt als slagroom en geshaked als Manja en Loes tijdens een Zumbales zijn we toch veilig aangekomen op het eiland Penang (dankzij chauffeur cycloop die ons vlak voor aankomst nog op een andere bus zet die richting het centrum rijdt). Bij aankomst op het station besluiten we richting ons guesthouse te lopen. Best een stukje door het drukke en chaotische chinatown van de stad. Aangekomen in het guesthouse (Muntri Inn) worden we ontvangen door de zeer vriendelijke eigenaar. Helaas aangekomen op onze kamer geen echte penthouse suite, maar een klein kamertje zonder raam en met een bed (dat was het wel zon beetje). Maargoed we waren toch van plan hier alleen maar te slapen dus vooruit. We kleden ons snel om en besluiten een stukje van de heritage walk te lopen (een looproute door het oude centrum van de stad waarin nog veel Britse invloeden zijn te zien) we komen langs chinese tempels, christelijke kerken en indiaase tempels. Erg indrukwekkend om te zien hoe al deze verschillende bevolkingsgroepen op zon korte afstand zichtbaar harmonieus met elkaar samenleven. We lopen nog naar de boulevard om naar de zee te kijken en bezoeken het zeer indrukwekkende (ahum) Cornwallis ford, en eten een nasi bij een straatstalletje tussen de locals. Omdat het Manja's verjaardag is informeer ik die avond bij de eigenaar of hij een gezellige romantische plek weet waar we kunnen dineren. Aangekomen bij dit "blijkbaar" fantastische indiaase restaurant krijgen we mediumlekker eten voor een veel te hoge prijs, en zonder een echt romantische omgeving (arme vrouw van de eigenaar die dit waarschijnlijk elk jaar voor dr verjaardag krijgt). Die avond in ons bed worden we ook nog meerdere malen gewekt door alle buren die in het
guesthouse aanwezig zijn (voornamelijk door de kartonnen muurtjes die ons van hun scheidde). Het cadeautje wat ik voor Manja had gekocht maakte de dag een klein beetje goed maar helaas toch niet de beste verjaardag van haar leven.

De dag erna hebben we eerst onze ferrytickets naar Langkawi gekocht aan de pier en zijn we met de bus naar de penang hill gegaan (en zoals ze hier zelf zeggen; You haven't been in Penang without being on Penang Hill. Na wat afdingen met onze collegekaarten konden we voor een schappelijk prijsje de steile cablecar omhoog pakken. Daar aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving! Nadat we een uurtje hebben rondgedwaald op de berg en wat hebben gegeten besluiten we door te gaan naar het grootste boeddistische tempelcomples van ZOA (zuid oost azie): Kok Lek Si. Na een steile klim omhoog komen we bij het indrukwekkende complex aan. Mooie tempels en een serene rust. We doen wat geluksrituelen voor onze familie en chillen wat tussen de mooie boeddhabeelden (wat wel interessant is om te zien is dat in dit complex overal hakenkruizen staan: wat hier een heel oud symbool is en wat bij de locals alleen maar positieve gevoelens opwekt). Na ons bezoek aan de tempels pakken we de bus weer terug richting Georgetown om wat bij te komen in het guesthouse. Die avond vinden we via de Lonely Planet een geweldig Chinees restaurant in de buurt waar we heerlijk traditioneel chinees eten. De avond wordt alleen verstoord door een junkie die ruzie zoekt met een ober en zo het hele restaurant binnen no time leegstroomt. Wij eten rustig ons eten op en sluiten onze avond af met een brownie en koffie is een gezellig restaurantje op love lane waar we onze namen op de volgeschreven muur achterlaten. Die avond zijn we zo moe dat we niet meer wakker worden van alle geluiden om ons heen.

Langkawi
De volgende morgen gaat onze reis weer verder, we gaan Penang verlaten om met de ferry naar het vakantie eiland Langkawi te trekken. Helaas komen we er nog achter dat onze net nieuwe fles shampoo van de gemeenschappelijke badkamer is gestolen (trieste medebackpackers). We maken ons er maar niet druk om en zitten er sterk over te denken om de volgende keer een lege fles shampoo te vullen met de locale tijgerbalsem om zo de volgende dief een lesje te leren. Maargoed, na ons dagelijkse ontbijtje van toast en jam lopen we met onze backpacks richting de pier en stappen rond 8.00 aan boord van de catamaran die ons naar Langkawi gaat brengen. We hadden al gelezen dat het een wild ritje zou gaan worden en daar was geen woord van gelogen. Weer de nodige misselijke mensen om ons heen, en toen we dachten dat we na 3 uur waren aagekomen bleek het pas een tussenhalte te zijn. Gelukkig duurde het nog maar een uurtje tot we de bekende adelaar op de pier van Kuah zagen. Samen met twee Hamburgers (Duitsers) die ik de avond ervoor een
tip had gegeven over het guesthouse waar we in Langkawi een kamer hadden gevonden (vrijwel het hele eiland zat volgeboekt vanwege de schoolvakanties die hier zijn begonnen) delen we een taxi (lees: een half weggerot busje) naar het Serene Guesthouse op Chaweng Beach. Na een ritje van een half uur komen we aan bij het heerlijke Serene guesthouse (een echte tip voor mensen die naar Langkawi gaan!) waar we worden ontvangen door de italiaanse Claudia en haar partner Eddy. We krijgen een mooie schone kamer met eigen badkamertje em terrasje voor een zeer scherpe prijs! Ook zijn er 2 schattige kittens aanwezig dus Manja voelt zich ook al gelijk thuis en is niet bij de beestjes weg te slaan. Ook zijn er meerdere backpackers uit verschillende landen wat het ook wel gezellig maakt. We lopen die middag nog even over het strand, eten wat en verkennen de omgeving een beetje. Langkawi is een taxfree eiland en dit trekt daarom vele maleizen die hier puur komen voor de goedkopere alcohol, chocolade en servies?!?! en dit zie je ook terug in het toeristich aangelegde Chaweng beach. Wel heerst er een zeer relaxte sfeer (veel reggae bars) en wordt er veel gefeest op dit eiland. We hebben al gelijk een prachtige eetkraampje gevonden (iedereen noemt haar de one ringgit lady) waar je voor 1 ringgit (25 cent) vier hapjes mag uitzoeken uit een zeer divers assortiment. Voor E 1,50 eet je met zijn tweeen je helemaal vol. Die avond kruipen we beetje op tijd het bed in omdat we beide erg moe zijn van al het gereis en de wat mindere nachten in Penang.

De volgende dag lopen we nog een rondje door Chaweng en besluiten naar het aquarium van Langkawi te gaan (weer een goede prijs dmv onze oude collegekaarten). Wel wat kleiner dan het dolfinarium maar erg mooi aagelegd en we zien vele bekende en onbekende dieren. In tegenstelling tot bij ons lopen hier veel dieren gewoon los door de dierentuin en kan je ze daarom ook heel goed dichtbij fotograferen. Na een paar uurtjes rond te hebben gegeken is het wel mooi geweest en regelen we ons weer een luch bij de one-ringit-lady. We kopen nog wat drankjes voor in de koelkast bij het guesthouse en relaxten wat in de gemeenschappelijke tuin. Die avond gaan we naar Babylon, het zeer populaire reggae centrum aan het stand, voor impressie zie: https://www.youtube.com/watch?v=rwi4r17lAYo Hier vind je meerdere eetkraampjes, winkeltjes en bbqende aziatische rasta's. We eten wat en wat later schuiven twee nederlanders bij ons aan. Ze zijn beiden expats en werken sinds kort in KL en zijn voor een weekendje in Langkawi. Die avond drinken we lekker biertjes en dansen wat. Vanwege de islamitsche gewoontes moeten de meeste tenten helaas al om 1.00 dicht en dit zorgt er voor dat de dronken menigte zich verplaatst naar het strand waar de hippies allemaal staan te hoelahoepen. Omdat we graag nog ff door gaan feesten pakken we samen met een hele groep nederlanders een taxi naar een andere
reggaeclub (one-love) en gaan daar nog door tot in de vroege uurtjes. Welopen die nacht 50 minuten terug naar ons gueshouse (echte backpackers!) waar we voldaan in slaap vallen.

De dag erna worden we laat wakker en besluiten een moter te huren om naar de langkawi cablecar te rijden. We rijden door de rijstvelden en
rubberplantages het halve eiland over en komen aan bij een van bekendsteatracties van maleisie. De cable car (
https://www.youtube.com/watch?v=MKffes5wDJ4 vanaf 2:20) is erg
indrukwekkend, we moeten helaas lang in de rij staan en kunnen niet
afdingen op de prijs voor het kaartje. Maargoed als we na een uur aan de
beurt zijn stappen de in het karretje wat heel erg wiebelig is en erg stijl
omhoog gaat. Halverwege kan je uitstappen om al wat foto's te maken. Manja vraagt: "Wat zou er gebeuren als die karretjes stil komen te hangen?" Gaston: "Dat gebeurt toch nooit daar zorgen ze echt wel voor!" en zodra die zin is uitgesproken, je raadt het al, alles blijft vasthangen.
Gelukkig is het probleem snel verholpen en durven we ook weer verder omhoog te gaan. Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over alle kleine eilandjes en het mangrove gebied. We chillen wat boven en pakken vervolgens de cablecar weer terug naar beneden. Onderweg zien we al meerdere grote apen in de bomen, maar als we weer op onze scooter wegrijden zien we langs de weg overal groepen apen zitten die met ons mee rennen. We kunnen hier mooie foto's maken maar komen maar niet te dicht in de buurt aangezien deze apen nogal brutaal schijnen te zijn. We cruizen lekker terug richting chaweng en eten onderweg de regionale Laksa & Mee Rebus soep (niet heel heerlijk) maarwel een mooi uitzicht aan zee. Als we uiteindelijk weer terugzijn leveren we onze scooter in en boeken na een boel vergelijken een Mangrove tour voor de volgende dag.

De volgende ochtend ontbijten we bij de indier op de hoek (roti canai en
mee goreng) en worden precies optijd opgehaald met de taxi. We rijden door de prachtige landschappen richting de mangroves. Daaraangekomen gaan we opeen speedbootje en varen we al snel door de mangrove. Eerst gaan we adelaars voeren (Langkawi betekend ook marmeren arend) deze zijn dol opkippenvel en als ze dit wordt gevoerd zien tientallen prachtige bruine adelaars en zee adelaars die vlak naast ons bootje het water induiken. Nadat we hier een kwartiertje deze prachtige dieren hebben bewonderd varen we verder. Langs het water komen we langs groepen wilde apen die op letterlijk 1 meter afstand ons aandachtig in de gaten houden. Vele grote apen hebben baby aapjes bij en het is grappig te zien hoe slim deze diertjes zijn (ze schijnen bierflesjes te kunnen openen en sigaretten te kunnen aansteken). We varen verder de crocodille cave in (waar vreemd genoeg geen krokodillen zijn te vinden). Afgezien van deze hoogtepunten is toch de natuur zelf het indrukwekkendst. Vanwege het droge seizoen zie je hoe alle wortels van de mangrove bomen eruit zien. Vervolgens varen we verder over openzee en komen langs meerdere prachtige totaal verlaten
strandjes met witte strandjes. Uiteindelijk stoppen we nog bij een fishfarm
waar we nog een pijlstaartrog aaien (klink beetje wazig haha) en na paar
uurtjes zijn we weer terug op ons vertrekpunt. Die avond gaan we bij een
populair chinees visrestaurant eten en zoeken zelf onze vis uit, dit wordt
vervolgens een van onze culinaire hoogtepunten deze reis want de vis was echt subliem klaargemaakt. Die avond drinken we onze laatste biertjes op bij het guesthouse en maken ons klaar voor de volgende dag waarin we gaan vertrekken richting de oostkust van Maleisie (de Perhentians).

Het laatste deel van ons reisverslag van Maleisie houden jullie nog even van ons te goed want we krijgen pijn aan onze handjes! Misschien dat we vanavond weer hersteld zijn;)!

Liefs en tot snel, M&G

• 06 Juni 2013 - 09:08

Desi:

Alweeeer hoi;

Ben ik weer ff, wat een hoogte voor zo'n cable car en dat je dan meteen vast hangt....hmmmm....knap dat Manja erin ging, dit is erger dan een lift hoor Mannie. Weer zo'n mooie foto's en wat een avontuur dat een kudde of heet dat troep???? apen met je mee draaft of heet dat hollen???? maar bierflesjes openen en sigaretjes opstekende apen in het wild dat is toch wel vreemd, ook erg ongezond om zo in een boom te hangen met allebei je klauterhandjes bezet met niet al te gezonde producten hahahaha. Och, aan de nadere kant, zo ken ik ook menige Hollanders op feestjes hahahaha. Ik ga rustig afwachten op jullie volgende anekdotes, dag lieverds, mam en pap Brunssum.

• 06 Juni 2013 - 09:38

Jen:

Hahaha dat had je me nog niet verteld dat die kabelbaan vast was blijven hangen. Gelukkig alles weer overleefd. Mangrove lijkt me erg sjiek om te zien en die aapjes lijken me ook suuuper sjattig. Net als de kittens, maar we weten allemaal hoe dat afliep he ;) Eekhoorns, zelfde verhaal, dat biedt mss wat troost.
    Ik ben ontzettend benieuwd naar Indonesië. Vanuit hier, als je nog nooit in Azië bent geweest, lijken al die landen in je hoofd toch wel op elkaar. Leuk om zo een beetje de verschillen mee te ervaren. Mss kunnen jullie aan het einde van de reis per land de hoogtepunten (en dieptepunten? :P) en verschillen eens opsommen... lijkt me wel interessant.
    Nou, enjoy the last day in Malaysia!
    liefs

• 09 Juni 2013 - 22:40

Annemie En Lex:

Wat doen jullie veel op één dag! We hadden natuurlijk al e.e.a. gehoord, maar het is leuk om allerlei voor ons nieuwe details en ervaringen te lezen. De ervaringen in de natuur en al die dieren zijn natuurlijk jaloersmakend (voor Annemie).
    Heel veel Nijmeegse groetjes

• 12 Juni 2013 - 11:45

Loes:

Even meteen een reactie over 1 van de eerste zinnen...

1000 bochten in een bus vol met kotsende indiers

WTF

• 12 Juni 2013 - 11:46

Loes:

I qoute "geshaked als Manja en Loes tijdens een Zumbales".

HELL YEAH :)

• 12 Juni 2013 - 11:47

quote bedoel ik HAHA

• 12 Juni 2013 - 12:00

Chickies!

Mannie, jammer dat het niet je BESTE verjaardag was. Maarja als je niet in de aldenhof bent lijkt me dat logisch.... ;)
    Dat plan van de fles shampoo, zeker doen. De flikkers.
    Hm, die kittens, wat een verhaal weer ... ;)
    En gelukkig komen jullie collegekaarten daar van pas. HAHA!
    Nice om te lezen.. Veel chillende reggea bars en bier (mannie ook bier :D? JEEEJ)
    Verder weer een nice verhaal! Living the good life :D!

Xx Loes